tervetuloa!

Olemme tunnelmallinen ja intiimi joogastudio Katajanokalla.
Tervetuloa nauttimaan monipuolisista tunneistamme ja kodikkaasta miljööstä
Joogaholiaa – Katajanokkaan.

aikataulu

Pääset lukemaan tuntikuvaukset tunnin nimeä painamalla.

Maanantai:

Astangajooga on dynaaminen ja energisoiva joogamuoto, jolla pyritään edistämään harjoittelijan terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Astanga on tunnettu tehokkuudestaan kehittää nopeasti liikkuvuutta, voimaa ja keskittymistä.

Astanga Jatko -tunnilla harjoitellaan joogahengitystä, sen hyödyntämistä asennoissa ja opetellaan käyttämään kehon syviä tukilihaksia. Pääpaino on asentojen ja hengityksen dynaamisessa yhdistämisessä ilman pysähdyksiä. Tunti on aavistuksen nopeatempoisempi kuin alkeet -tunti ja asentosarjaa tehdään ensimmäisen liikesarjan puoliväliin saakka. Mikäli kaikki asanat eivät ole sinulle tuttuja, opit ne kyllä jatkotunnin aikana. Tunti soveltuu heille, joilla on jo jonkinlaista kokemusta astangajoogasta tai muusta dynaamisesta joogatyylistä (kuten vinyasa ja flow).

Jos sinulle jää kysyttävää tunnin sisällöstä tai soveltuvuudesta juuri sinulle, ota rohkeasti yhteyttä teija.maila@gmail.com

Virtaava Vinyasa Flow on dynaaminen ja virtaava, nopeasti etenevä tunti. Tällä tunnilla keskitytään hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen, mikä vahvistaa harjoituksen meditatiivisia vaikutuksia. Voit odottaa luovaa ja energistä flow’ta, joka synnyttää lämpöä kehossa. Vinyasa Flow -tunnilla taustalla soi musiikki ja tunti on usein rakennettu vaihtuvien teemojen ympärille.

Tunneilla kokeillaan rohkeasti uutta ilman suorittamista tai liiallista vakavuutta. Tunneilla on mukana myös mantra- ja pranayama-harjoituksia. Tunti soveltuu parhaiten jo jonkin verran jooganneille.

Yinjooga on syvärentoutusta keholle ja mielelle, ja se on erinomainen vastapaino dynaamisille harjoituksille ja arkipäivän stressille. Yinjoogassa asanoissa pysytään 3 minuuttia tai pidempäänkin. Pitkät pidot auttavat avaamaan sidekudosten paksumpia kerroksia, joita liikkuva, dynaaminen harjoitus ei välttämättä saavuta yhtä tehokkaasti. Harjoituksen aikana lihakset pidetään mahdollisimman rentoina ja asanat tehdäänkin pääsääntöisesti makuulla tai istuen, apuvälineitä tukena käyttäen. Maanantai-illan päätteeksi tämä yin-tunti hemmottelee äänikylpy-savasanalla.

Äänikylpy on syvärentoutus ja ohjattu meditaatioharjoitus äänen avulla. Se on yksinkertainen, mutta syvällinen tapa lähestyä meditaation mieltä rauhoittavia vaikutuksia. Äänikylvyn aikana makaat alustalla viltin alla apuvälineiden tukemana. Musiikin ja äänen on todettu vaikuttavan keskushermoston prosessointiin, autonomiseen hermostoon, hengitykseen, pulssiin ja lihasjännitykseen.

Tiistai:

Dynaaminen Hathta koostuu monipuolisista kehoa voimistavista ja avaavista liikkeistä. Tunnilla haastetaan kehoa monipuolisesti tekemällä vaihteleva liikkeitä ja sarjoja. Olennaisessa osassa tuntia ovat tietoisuustaidot ja niiden kehittäminen tutkiskelemalla mielen liikkeitä ja harjoituksen vaikutuksia itseen läpi tunnin.

Tunnit aloitetaan aina lyhyellä hengitysharjoituksella, joka maadoittaa ja johdattaa meidät harjoitukseen. Siitä tunti etenee aurinkotervehdysten kautta seisoma-asanoihin, jotka monipuolisesti haastavat ja voimistavat kehoa, parantavat tasapainoa ja lisäävät liikkuvuutta. Osallistujat voivat itse säädellä harjoituksen voimakkuutta valitsemalla itselleen sopivat vaihtoehdot liikkeiden suorittamiseen ja pysymällä asanoissa itselleen sopivalta tuntuvan ajan. Näin ollen tunti sopii sekä uusille joogan harrastajille, että kokeneemmille joogaajille.

Dynaamisen osuuden jälkeen palataan lattialle tunnin rauhallisempaan osuuteen, jossa keskitytään enemmän kehoa vahvistaviin venytyksiin. Jokainen tunti päättyy ohjattuun syvärentoutukseen ja lyhyeen loppumeditaatioon.

Yang & Yin -tunnilla yhdistyvät voimakas asanaharjoitus ja lempeät yin-asanat. Tunnin ensimmäinen puolisko koostuu alkumeditaatiosta ja sitä seuraavasta monipuolisesta, dynaamisesta asanaharjoituksesta, joka vahvistaa kehoa, parantaa tasapainoa sekä lisää kehon liikkuvuutta. Osallistujat voivat itse säädellä harjoituksen voimakkuutta valitsemalla liikkeistä itselleen sopivat variaatiot sekä säätelemällä pitojen kestoa.

Tunnin jälkimmäinen osuus on vastakohta voimakkaalle ja dynaamiselle puolikkaalle. Tässä osuudessa antaudutaan lempeiden yin-asanoiden vietäväksi. Yinjoogassa keho saa avautua ja sulaa asanoihin ilman lihastyötä, jolloin päästään vaikuttamaan lihasten ohi kehon sidekudosverkostoon.

Läpi tunnin työskennellään, joogalle luonteenomaisesti, myös mielen kanssa. Yang-osuudessa pyrimme pitämään mielen rentona fyysisestä rasituksesta huolimatta, yin-osuudessa koetamme päästää irti turhasta kontrollista ja pysähtyä hetkeen sekä kehon että mielen tasolla. Tunnin nimen mukaisesti myös voimakkaat osuudet tehdään lempeästi, omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen.

Keskiviikko:

Astanga on energisoiva ja kehoa monipuolisesti aktivoiva joogatyyli, jossa asennot yhdistetään dynaamiseksi liikesarjaksi ilman välirentoutuksia. Astangan aamutunnilla tutustutaan lämmittäviin aurinkotervehdyksiin sekä tasapainoa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa kehittävään seisomasarjaan. Näiden lisäksi tehdään muutamia lattiasarjan liikkeitä, jotka avaavat lantion, alaselän ja lonkan seutua. Aamuharjoitus aktivoi ja herättää niin kehon kuin mielen tulevan päivän askareisiin. Astangan voimakkaiden liikkeiden tavoitteena on keskittymiskyvyn, aistihuomion ja läsnäolon kehittäminen sekä kehon ja mielen toimintojen tasapainottaminen. Astangajoogaa ei suositella aloitettavan, jos olet raskaana tai kärsit korkeasta verenpaineesta.

Raskausjooga on hyvä tapa lisätä kehon liikkuvuutta ja harjoitella tietoista rentoutumista. Joogassa vahvistetaan lantionpohjaa ja lisätään sen joustavuutta, mikä on erityisen tärkeää synnytyksen kannalta. Samalla jooga on mielen sisäinen keskittymisharjoitus, joka vahvistaa yhteyttä syntymättömään vauvaan.

Raskausjoogan ei ole tarkoitus olla fyysisesti kuormittavaa, vaan jooga tasapainottaa kehon sekä mielen kireyksiä. Joogan avulla voi harjoitella päästämään irti kehollisesta jännityksestä, jota raskauden kuormitus kasaa kehoon. Lisäksi jooga auttaa rentoutumaan ja käyttämään hengitystä rentoutumisen apuna.

Tämä raskausjooga ei ole synnytysvalmennus vaan ensisijaisesti äidin hyvinvointia, tukilihasten voimaa ja kehon liikkuvuutta ylläpitävää harjoittelua raskauden aikana. Tunnilla keskitytään fyysisiin harjoitteisiin ja hengityksen rooliin rentoutumisessa.

Kehoa vahvistava ja verkkaisesti etenevä joogaharjoitus sopii äideille ja vauvoille myös huonosti nukutun yön jälkeen. Joogatunti sisältää keskikehoa ja lantionpohjaa vahvistavia harjoituksia, ryhti- ja tasapainoharjoituksia sekä niskan ja hartiaseudun venytyksiä. Syvähengitys ja asentosarja rentouttavat kehoa ja rauhoittavat mieltä. Tunti sopii äideille synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen ja alle vuoden ikäisille vauvoille. Jooga on pääasiassa äidille suunnattu treeni, vauva on välillä mukana liikkeessä mutta muuten pötköttelee tai leikkii vieressä äidin joogatessa. Ole yhteydessä teija.maila@gmail.com, mikäli pohdit, sopiiko tämä tunti sinulle ja lapsellesi.

Dynaamisella Gokul Hatha -tunnilla harjoitellaan monipuolista ja huolellisesti suunniteltua dynaamista joogaa, joka perustuu Gokulchandra Dasin tapaan rakentaa koko kehoa huoltava ja voimistava, monipuolinen joogaharjoitus. Gokul-tunneilla keskitymme huolellisesti linjattuihin asanoihin, jotka luovat vahvan perustan joogaharjoitukselle. Fyysisten ja energeettisten linjausten kehittäminen tuo syvyyttä myös pidempään jooganneiden harjoitukseen. Asanoihin asetutaan rauhassa linjauksiin keskittyen ja jokaisen yksilöllistä kehoa kuunnellen.

Restoratiivinen jooga on palauttava ja rentouttava joogan muoto, joka syventää joogan meditatiivista ja uudistavaa vaikutusta. Restoratiivinen jooga rentouttaa lihasjännityksiä ja huoltaa kipeytynyttä kehoa, lisää liikkuvuutta ja rauhoittaa hermostoa. Asanoissa viihdytään dynaamista harjoitusta pidempään, jolloin asanan hienovaraisiin vaikutuksiin on helpompi keskittyä. Harjoituksen jälkeen olo on rentoutunut ja energisoitunut. Kurssilla hyödynnetään rentouttavaa hathajoogaa tai meditatiivista flow:ta osana palauttavaa harjoitusta. Tunnin lopuksi tehdään pranayama- eli hengitysharjoitus, välillä lyhyt meditaatio ja loppurentoutus. Tunti sopii kaikentasoisille harjoittajille.

Torstai:

Vinyasa Flow muistuttaa astangajoogaa, mutta on rakenteeltaan vapaampi. Gokul Vinyasa Flow -tunneilla keskitymme fyysiseen ja energeettiseen kehon linjaukseen, opettelemme tärkeimmät marmat ja bandhat (energeettiset lihaslukot) ja harjoittelemme vinyasajoogalle ominaista hengityksen tahdissa virtaamista asanasta toiseen flow-tilan synnyttämiseksi. Dynaaminen harjoitus on monipuolisesti kehoa vahvistava, liikkuvuutta lisäävä ja tasapainoa kehittävä. Tunnilla tutkimme erilaisia versioita asanoista, jotta harjoituksesta tulee helposti lähestyttävää kaikentasoisille harjoittelijoille.

Perjantai:

Tällä tunnilla tehdään kehoa avaavia ja vahvistavia asanasarjoja rauhallisessa tahdissa oman hengityksen rytmiin. Liikkeiden rytmittäminen oman hengityksen kanssa lisää läsnäolon taitoja ja kokonaisvaltaista kehotietoisuutta. Tunnilla pyritään tekemään jokainen liike ja siirtymä tietoisesti, jolloin muu maailma kuin itsestään loittonee harjoituksen ajaksi. Harjoitukset voidaan tehdä ilman tai musiikin kanssa. Osallistujia kannustetaan tekemään lyhyitä liikesarjoja itselle sopivaan tahtiin, joten halutessaan sarjoja voi tehdä myös nopeammalla tempolla.

Tunnin aloitus koostuu alkumeditaatiosta ja kehoa lämmittävistä liikkeistä. Kehon lämmittyä tehdään hitaita kehoa voimistavia ja avaavia liikesarjoja oman hengityksen tahdissa. Loppua kohti palataan takaisin matolle restoratiivisempia liikkeitä varten. Tunti päättyy ohjattuun syvärentoutukseen ja lyhyeen loppumeditaatioon. Tunti soveltuu kaikille.

Virtaava Vinyasa Flow on dynaaminen ja virtaava, nopeasti etenevä tunti. Tällä tunnilla keskitytään hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen, mikä vahvistaa harjoituksen meditatiivisia vaikutuksia. Voit odottaa luovaa ja energistä flow’ta, joka synnyttää lämpöä kehossa. Vinyasa Flow -tunnilla taustalla soi musiikki ja tunti on usein rakennettu vaihtuvien teemojen ympärille.

Tunneilla kokeillaan rohkeasti uutta ilman suorittamista tai liiallista vakavuutta. Tunneilla on mukana myös mantra- ja pranayama-harjoituksia. Tunti soveltuu parhaiten jo jonkin verran jooganneille.

Yinjooga on rauhallista ja palauttavaa joogaa. Harjoituksessa edetään rauhallisesti asennosta toiseen ja asennoissa viivytään kahdesta viiteen minuuttiin. Harjoitus keskittyy lihaskalvojen ja sidekudosalueiden avaamiseen. Restiratiivinen Yin -tunti etenee kohti restoratiivista, vieläkin syvempää ja palauttavampaa joogaharjoitusta, jolloin asennoissa viivytään tavallista yinharjoitusta pidempään, noin 5-15 minuuttia. Tällöin harjoituksen pääasiallinen kohde on kehomme parasympaattinen hermosto. 

Yinharjoituksessa tutkiskelemme sananmukaisesti kuun pimeää puolta, eli syviä mielemme sopukoita. Tunnilla käytetään apuvälineitä kuten tyynyjä, palikoita, joogavöitä, seinää tai bolstereita. Tunti soveltuu kaikille.

Lauantai:

Yin & Meditaatio -tunnilla pyritään keskushermoston rauhoittamiseen, tietoisen läsnäolon saavuttamiseen ja kehon liikkuvuuden parantamiseen viipymällä asanoissa useamman minuutin ajan. Tunneilla keskitytään paljon lantion, selän ja rintakehän alueelle. Tunneilla käytetään paljon apuvälineitä, kuten joogatiiliä, bolsteria ja joogavyötä, jotta asanoista saataisiin mahdollisimman lempeät koko keholle.

Tunnin toinen osuus koostuu hengitys -ja/tai meditaatioharjoituksista. Tämän osuuden pituus vaihtelee noin 5 minuutista 20 minuuttiin. Tunti loppuu aina ohjattuun syvärentoutukseen. Tunti soveltuu kaikille.

Dynaaminen Hathta koostuu monipuolisista kehoa voimistavista ja avaavista liikkeistä. Tunnilla haastetaan kehoa monipuolisesti tekemällä vaihteleva liikkeitä ja sarjoja. Olennaisessa osassa tuntia ovat tietoisuustaidot ja niiden kehittäminen tutkiskelemalla mielen liikkeitä ja harjoituksen vaikutuksia itseen läpi tunnin.

Tunnit aloitetaan aina lyhyellä hengitysharjoituksella, joka maadoittaa ja johdattaa meidät harjoitukseen. Siitä tunti etenee aurinkotervehdysten kautta seisoma-asanoihin, jotka monipuolisesti haastavat ja voimistavat kehoa, parantavat tasapainoa ja lisäävät liikkuvuutta. Osallistujat voivat itse säädellä harjoituksen voimakkuutta valitsemalla itselleen sopivat vaihtoehdot liikkeiden suorittamiseen ja pysymällä asanoissa itselleen sopivalta tuntuvan ajan. Näin ollen tunti sopii sekä uusille joogan harrastajille, että kokeneemmille joogaajille.

Dynaamisen osuuden jälkeen palataan lattialle tunnin rauhallisempaan osuuteen, jossa keskitytään enemmän kehoa vahvistaviin venytyksiin. Jokainen tunti päättyy ohjattuun syvärentoutukseen ja lyhyeen loppumeditaatioon.

Sunnuntai:

Tällä tunnilla tehdään kehoa avaavia ja vahvistavia asanasarjoja rauhallisessa tahdissa oman hengityksen rytmiin. Liikkeiden rytmittäminen oman hengityksen kanssa lisää läsnäolon taitoja ja kokonaisvaltaista kehotietoisuutta. Tunnilla pyritään tekemään jokainen liike ja siirtymä tietoisesti, jolloin muu maailma kuin itsestään loittonee harjoituksen ajaksi. Harjoitukset voidaan tehdä ilman tai musiikin kanssa. Osallistujia kannustetaan tekemään lyhyitä liikesarjoja itselle sopivaan tahtiin, joten halutessaan sarjoja voi tehdä myös nopeammalla tempolla.

Tunnin aloitus koostuu alkumeditaatiosta ja kehoa lämmittävistä liikkeistä. Kehon lämmittyä tehdään hitaita kehoa voimistavia ja avaavia liikesarjoja oman hengityksen tahdissa. Loppua kohti palataan takaisin matolle restoratiivisempia liikkeitä varten. Tunti päättyy ohjattuun syvärentoutukseen ja lyhyeen loppumeditaatioon. Tunti soveltuu kaikille.

Joogaa viittomakielellä -tunti yhdistää dynaamista hathaa ja hitaita, hengityksen tahdissa tehtäviä flow-sarjoja. Tunnin harjoitteet sekä voimistavat että avaavat kehoa luoden tasapainoista oloa kehoon ja mieleen. 

Tunti on suunniteltu etenemään viittomakielen ehdoilla. Voit rauhassa sulkea silmät tai keskittyä omaan tekemiseen, luottaen, että kaikki ohjeistukset annetaan yhteisesti ja huomiosi herätetään ennen sitä.

Tunti noudattaa perinteistä joogaharjoituksen rakennetta, sisältäen alku- ja loppumeditaation sekä hengitysharjoituksia.

Grounding Yin on hoitava tuntikokonaisuus, jossa yinjoogan rentouttavimpiin ja restoratiivisimpiin asanoihin on yhdistetty meridiaanien, eli kehon energiakanavien, käsittelyä niitä kevyesti hieroen ja painellen.

Tunnin tarkoituksena on aktivoida ja tehostaa energiankiertoa kehossa monipuolisesti. Meridiaanien ja niissä sijaitsevien akupisteiden käsittely lisää asanoiden hermostoa rauhoittavaa vaikutusta sekä kehon pyrkimystä kohti tasapainoisen tilan saavuttamista. Grounding Yin -tunneilla käytettävät asanat edistävät mm. sidekudosalueiden sekä nivelten energiansaantia, aineenvaihduntaa ja liikkuvuutta. Lihasten pitäminen rentoina mahdollistaa sidekudosten hitaan avautumisen, jolloin niihin kertyneet kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta tehokkaasti. Myös aineenvaihdunta, veren- ja nestekierto sekä ruoansulatus aktivoituvat. Asanoissa ollaan tavallista yin-tuntia pidempään, jonka aikana ohjaaja kiertää käsittelemässä asiakkaita.

Yoga nidralla tarkoitetaan vapaasti suomennettuna joogista, unen kaltaista valveillaoloa. Tässä ohjatussa syvärentoutuksessa ohjaaja vie osallistujien huomion eri kehonosiin ja mielikuviin, jotka auttavat saavuttamaan meditatiivisen syvärentoutumisen tilan. Harjoitus on hyödyllinen ja helposti lähestyttävä kaikille.

Muutokset tuntiaikatauluihin ovat mahdollisia. Tarkistathan ajantasaiset tuntitiedot varauskalenterista. 

Säännöllisten viikkotuntien lisäksi tarjoamme pidempiä teematunteja, työpajoja ja kursseja sekä ilmaisia Joogaholiaa – Karmajooga –tapahtumia. Voit tutustua tuleviin tapahtumiin Tapahtumat-välilehdellä.

 

 

Puuttuuko tuntitarjonnasta jotain olennaista? Oletko pitkään toivonut jotain tiettyä työpajaa? Jaa ajatuksesi ja toiveesi kanssamme – pyrimme mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan toiveesi. Palautteet ja toiveet voi lähettää osoitteeseen info@joogaholiaa.fi

Puh: +358 40 824 72 79

www.joogaholiaa.fi
• Katajanokankatu 3 •
Helsinki

info@joogaholiaa.fi

Merja Simberg: I won’t let you down, the Dreamer said, 2016